Veel bureaus en merken doen dagelijks hun uiterste best om met creatieve content, inhakers en campagnes een plekje te bemachtigen in de top Facebook lijstjes van Nederland. Vorige week kwam C1000 Huirne Landgraaf  als opvallende notering voorbij in de IPM top 100 van Marketingfacts. En dat trok onze aandacht.

C1000 ipm

Op de relatief nieuwe actiepagina (actief vanaf november 2012) van deze supermarkt luidt het credo: ‘C1000 strooit met euro’s’. Met haar bijbehorende Facebookpagina lapt het filiaal bijna alle regels van Facebook aan haar laars en komt de pagina met stip binnen in de IPM top 100. Een prachtige notering maar fair en smaakvol allerminst. Om die reden laten we vandaag in onze slagerij zien hoe dit lokale filiaal afbreuk doet aan het overkoepelende merk.

c1000 cover

Content

Met een korte scan op deze Facebookpagina wordt al snel duidelijk dat het C1000 slechts om een ding te doen is: snel fans scoren. Waar je van een bekende supermarkt een gebalanceerde content-mix mag verwachten, vinden we hier de een na de andere win-actie terug met ordinaire visuals waar biljetten en euro’s je om de oren vliegen. Ondanks dat Facebook duidelijke richtlijnen heeft omschreven voor win-acties komen we over de hele pagina platte ‘like en share’ acties tegen.

Win

Ook met het gebruik van stockbeeld neemt C1000 een loopje. Het watermerk achter het onlogische beeld is haast gênant.

stock

Doelgroep en locatie

Verder is een opvallend gegeven dat het grootste aantal fans van deze pagina zich niet bevindt in Landgraaf, maar in Enschede (ruim 250 kilometer verder). Waar Seats en Sofas eerder door de mand viel door likes te scoren in Rusland en Azië is C1000 nu aan de beurt. Met een actiepagina die alleen interessant is voor consumenten in het zuidelijkste puntje van Nederland, terwijl de meeste ‘fans’ in het oosten van het land wonen slaat de lokale C1000 hier behoorlijk de plank mis. Op de bijbehorende Twitterpagina is het al helemaal droefheid troef…

enschede

Conclusie

Wij zijn sowieso echt klaar met de ‘like and share’ epidemie op Facebook. C1000 Huirne Landgraaf heeft hier laten zien hoe je zonder visie, met platte content en een irrelevante doelgroep een nummer 1 positie kan claimen in de IPM top 100. Wat ons betreft een wake-up-call voor andere merken en marketeers die zich vaak blindstaren op dit soort noteringen. Daarnaast hopen we ook dat de hoge heren op de C1000 burelen wakker worden en landelijke richtlijnen uitschrijven voor lokale ondernemers.

We zien merken veel liever werken aan relevante, creatieve en nuttige klantcommunities met content die gebruikers intrinsiek motiveren tot engagement en hierdoor een duurzame positie claimen in dergelijke toplijstjes. Om maar eens lekker luxe af te sluiten.

Slagersoordeel: een lauwe magnetronkroket met zure mosterd. 

Volg Reclameslagers op Facebook.

Reacties

Tags: , ,