Met een epische juich-commercial en het legendarische ‘Pietertje‘ heeft Calvé van jongs af aan onze harten veroverd. We verdedigden zelfs haar eer op het moment dat Volkswagen hetzelfde trucje uitprobeerde. Van Calvé bleef je af, want niets haalde het bij de klasse, humor en aandoenlijkheid van deze goud-winnende commercials. Het smeuïgste Pindakaasmerk kon, tot voor kort, dan ook niks fout doen bij ons…. Toen we de rumoeren over een nieuwe ‘Pietertje’hoorden werden we al wel iets argwanend. Niet Van Benthem, maar Van Persie zou nu de hoofdrol hebben. Een gouden combi van twee succesformules of zou het toch weer fout gaan? Met naïeve hoop en stille vrees schakelden we de beeldbuis in…

De commercial trapt af met een schattig jochie dat smeert, wacht en ijsbeert. Eigenlijk wil dit kleine jochie maar een ding en dat is voetballen. Vol enthousiasme racet ‘ie dan ook op de fiets richting zijn cluppie: Excelsior. De vers gepromoveerde Kralingers vormen de bakermat van Oranje’s topscorer aller tijden. Van Persie heeft er zelfs een eigen tribune. Dat had niemand kunnen bedenken toen hij als vijfjarige dreumes voor het eerst bij het clubcomplex aankwam. Kleine Robin wordt keihard weggestuurd, want: te jong. Gooi d’r eerst nog maar eens wat boterhammen in en kom dan terug. Onder het toeziend oog van menig volksmoeder laat de kleine Robin zich echter niet uit het veld slaan. Zodra er een bal zijn kant op rolt bedenkt hij zich geen moment. Waar een echte spits iedere keeper wil verschalken, schopt Van Persie de bal met een surrealistische curve in de handen van de keeper. “Dat wordt nog een hele grote”, zo zeggen de wijze mannen. Ze hadden gelijk, want Van Persie werd een hele grote. Eén voor wie we blind ontzag hebben en houden. Calvé daalt echter rap op de vleesladder der sympathie.

Acterende voetballers zijn niet vaak een succes. Calvé heeft er dan ook verstandig aan gedaan om niet de echte Van Persie in te schakelen. De eerste beelden van de jonge stand-in zijn ook nog wel vermakelijk en ogen sympathiek, maar continu denk je: “het zal toch niet?”. Zou Calvé haar trucje dan echt zo goedkoop willen herhalen? Er zal ergens toch nog wel een onverwachte plot inzitten? Nee, nee en nee. Deze commercial is té voorspelbaar en simpelweg té niet-leuk. Bløf’s muzikale ondersteuning, in hoeverre je dat bij Bløf zo kan noemen, helpt het oordeel ook al niet. Had dán desnoods een Kralingse klassieker uitgezocht.

De lat lag hoog en velen zullen de commercial wel waarderen, maar voor ons is het een dikke onvoldoende. Een slager moet scherp zijn en na vier jaar mag je gewoon meer originaliteit verwachten én eisen. Laten we hopen dat Van Persie het verder schopt dan het abattoir waar Calvé in eindigt.

Slagersoordeeleen kleffe boterham met pindakaas en Rotterdamse uierboord. 

YouTube voorvertoningsafbeelding

Reacties

Tags: , ,