De strijd om creatieve content is aan. Maar waar strijd is wordt soms vals gespeeld. Op Facebook zien we steeds vaker copykatjes die snel een like proberen te scoren door andermans werk na te maken. Onlangs ontvingen we van een slagerijbezoeker (die liever anoniem blijft…) zo’n bijzondere reeks namaakvlees. We zijn eens verder op onderzoek uitgegaan en hebben de volgende lappen op het hakblok gelegd.

“Dorst?” van Bavaria (12 november 2012) bavaria

“Party” van Desperado’s (18 januari 2013)
desperados

“In case of Mondays” van Nescafé Nederland (4 maart 2013)
nescafe 4 maart

“Shout NOW” van Pepsi Nederland (21 maart 2013)
pepsi

Het ziet er naar uit dat Bavaria dit eerder gemaakte grapje voor het eerst naar Nederland heeft gehaald. Zowel Nescafé, Pepsi als Desperado’s laten zich hier dan ook niet van hun beste kant zien door dit idee in korte tijd één-op-één te kopiëren.

De oorsprong lijkt echter te liggen in de auto-industrie. Zowel Nissan als Smart deden dit trucje namelijk eerder in het buitenland.

Nissan
nissan

Smart
smart

Ten slotte nog een dankwoord voor alle sociale vleesliefhebbers. In de afgelopen tijd hebben we namelijk veel nieuwe klanten in onze Facebook slagerij mogen verwelkomen en dat betekent een gezellige drukte. Inmiddels trokken al meer dan 1000 bezoekers een nummertje en ontvingen we vele leuke tips!

Heb jij nog een advertentie gezien die past in deze reeks, of weet jij wie het eerst met dit idee kwam? Laat het ons weten en ontvang een gratis plakje worst!

Slagersoordeel: een geïmporteerde mixed grill van namaakvlees

Update: 
In de krochten van onze voorraadkast hebben we waarschijnlijk het originele werk opgeduikeld. Liptonice kwam al in 1998 met dit werk:

lipton-ice-tea-break-in-case-of-emergency-small-29184

Reacties

Tags: , ,