Na de glansrijke overwinning van Zalando in de strijd om de Loden Leeuw is het woensdagavond a.s. tijd voor het vrolijkere origineel: de Gouden Loeki. Na ons stemadvies bij de Loden variant, hebben we wederom alle kanshebbers op het hakblok gelegd. Wat volgt is onze persoonlijke Top-5 uit de, soms toch verrassende, genomineerden. Een niet bindend overzicht:

5. Wakker Dier & Avalanche – Koop geen Plofkip
Zeker niet de mooiste reclame van het afgelopen jaar, maar wel eentje die flink wat teweeg heeft gebracht. Zelfs de Tweede Kamer is jaloers op de resultaten die stichting Wakker Dier met haar  campagnes voor elkaar krijgt. De nominatie is ook een logisch gevolg van het fanatisme waarmee het de eigen achterban  in de voorrondes heeft aangemoedigd. Winst zou echter iets te veel eer zijn voor de dierenliefhebbers. Met name de stem van de voice-over in de commercial wordt al snel irritant, de idealistische boodschap ten spijt.
YouTube voorvertoningsafbeelding

4. Wereld Natuur Fonds & WNF i.s.m. Karma – Ik ben geen vloerkleedje
Met ruim 70.000 Facebookfans heeft het WNF veruit de grootste online community van alle kanshebbers. Deze nominatie is waarschijnlijk dan ook grotendeels bewerkstelligd door de online lobby van de afzender. De boodschap in de commercial is helaas een ver-weg-van-mijn-bed-show voor het brede publiek en ook hierbij geldt dat winst iets te veel van het goede zou zijn.  Qua commercial zelf had het onze voorkeur gehad als er iets meer beeld in zat. Nu moet de lange copy het grotendeels doen en juist daarin mist het een scherp randje.
YouTube voorvertoningsafbeelding

3. SIRE & SIRE i.s.m. Selmore – Handen af van onze Hulpverleners
Stichting Sire had dit jaar de opvallende eer om zowel voor een Loden Leeuw als de Gouden Loeki in aanmerking te komen. Eerstgenoemde prijs hebben ze terecht aan zich voorbij zien gaan en de gouden variant zal hoogstwaarschijnlijk ook niet in de prijzenkast verschijnen. Daarvoor is de concurrentie toch net iets sterker. Toch verdient de campagne een dikke pluim, want qua copy en beeld zit het prima in elkaar. De parallel met de conventie van Genève is verrassend, maar daardoor juist éxtra doeltreffend. De afsluitende beelden zijn een goede wake-up call en helpen hopelijk in de strijd tegen een  van de meest onbegrijpelijke vormen van geweld.
YouTube voorvertoningsafbeelding

2. Ditzo & ETCETERA - John de Wolf
Iedereen houdt van John de Wolf, want John de Wolf houdt niet van verliezen. Toch moet de sympathieke Johannes Hildebrand na een nek-aan-nek race in onze slagerij genoegen nemen met het zilver. Het is Ditzo namelijk niet gelukt om een goede grap vast te houden en stiekem kijken we toch ook naar het verdere verloop van de campagne in onze Top-5. De zilveren plak is er echter wél een om trots op te zijn, want de verzekeraar heeft iedereen verrast. Wie John de Wolf op een treffende manier in één commercial krijgt met de Amsterdam Arena verdient niets dan lof. De grap en de uiteindelijke boodschap komen perfect bij elkaar in de afsluitende copy. Schrale troost voor Ditzo en John is nog dat we deze commercial wél tippen als de uiteindelijke winnaar. Noem het een onderbuikgevoel. Dat hebben slagers wel vaker…
YouTube voorvertoningsafbeelding

1. Telfort & N=5 – Lekker Lang Bellen
Met de adem van een woest hijgende Wolf in de nek gunnen wij de Gouden Loeki dit jaar aan de vrolijke Telfort-vader. Al ruim 1,5 jaar zet hij zich met zijn hele familie in om de eindjes aan elkaar te knopen en qua populariteit is Hans zelfs al supermarktmanager Harry voorbij. Mocht Telfort daadwerkelijk de Gouden Loeki winnen, mag het gerust een oeuvreprijs worden genoemd en vorm dit wellicht het afsluitend hoogtepunt van een heerlijke campagne. We zijn in ieder geval benieuwd hoe de reclamemakers achter Telfort dit kunstje nog gaan en kunnen overtreffen. De voorbarige felicitaties namens ons, voor de winnaars ligt er een gouden slagersworst klaar in de vitrine!
YouTube voorvertoningsafbeelding

 

Slagersoordeel: Een bronzen kippenbout op een tijgerbol voor de verliezers en een gouden slagersworst voor Hans. 

Reacties

Tags: , , , , , ,