Selfies. Reclamemakend Nederland heeft de trend van het zelfportret massaal omarmd, met als resultaat dat de een na de andere selfie-actie opduikt. Omdat het actiemechanisme van de Selfie prima is in te zetten om user-generated content te creëren, verwachten we voorlopig steeds meer van deze acties. Voor merken is het de grote kunst om binnen deze trend op te vallen. KLM doet met de CitySelfie een goede poging!

Op de actiesite wordt in een eenvoudige video uitgelegd wat de bedoeling is. In de voetsporen van Alex Chacon worden deelnemers van de actie opgeroepen om een video-selfie te maken van hun favoriete stad. De verschillende selfies worden vervolgens weergegeven op een KLM-blauwe wereldkaart en de leukste inzending maakt kans op ‘2 Round the World tickets’. Simpel en doeltreffend.

YouTube voorvertoningsafbeelding

In al het selfie-geweld valt KLM goed op doordat de selfie-foto vervangen wordt door een video. Maar uit ervaring weten we dat de oproep tot het insturen van een video de actie wat hoogdrempelig maakt. Gelukkig wordt dit goed opgevangen door een heerlijke incentive. De actiepagina zit pixel-perfect in elkaar en nodigt uit om mee te doen.

Opvallend is dat KLM relatief laat meedoet aan de selfie-trend. In plaats van met iets compleet nieuws te komen, loopt de vliegmaatschappij wat achter de meute aan. De executie daarentegen voelt vooruitstrevend. Al met al smaakt deze campagne lekker genoeg om een plek te krijgen bij onze traiteur.

Slagersoordeel: Een eigentijdse selfie-shaslick met smeuïge blauwaderkaas.

Reacties

Tags: , , ,