Hoogmoed komt voor de val. Dat zouden bankiers toch wel moeten weten. Toch weerhoudt het de reclameheren en -dames van Neerlands nieuwste bank er niet van om zichzelf te vergelijken met de gloeilamp, het vliegtuig en het internet. Knab arrogant zo dunkt ons.

Het megalomane Facebook vergeleek zichzelf onlangs heel nederig met een stoel en met een taart.  Knab pakt iets verder uit en ziet zichzelf als de volgende stap in de wetenschappelijke evolutie. Na een opsomming van producten die zijn ontstaan vanuit een waarom-vraag horen we vooral heel veel nieuwe vragen gesteld worden, zonder dat daar concrete antwoorden achteraan komen. Een gewaagde en niet zo geslaagde zet, want als nieuw product in een heftig bekritiseerde markt kan je maar beter met een duidelijk verhaal komen. Naar het echte verhaal blijft het nu gissen. Zelfs in de pay-off “wij zijn Knab. Een bank. Maar niet zomaar een bank” schuilt een en al vaagheid.

Knab toonde zich moedig door anti-crisis te investeren en met een opvallende commercial op de proppen te komen, waarvoor bij voorbaat altijd hulde. Het zou zich echter beter met iets meer duidelijkheid kunnen profileren. We zien, tot aan de slogan aan toe, nu vooral heel veel vaagheden en weinig onderscheidende producten. Ook de making off  van Knab’s eerste tv-commercial begint met de kijkersvraag hoe je een bank introduceert die echt alles anders doet? Een vraag die het reclamebureau van dienst schijnbaar (nog) niet heeft kunnen beantwoorden.

Zonde, want ze komen wel met dusdanig origineel beeld dat de Art Director van dienst een gratis plakje worst kan komen halen in onze slagerij. Helaas moeten we de rest van het vlees terug stoppen in het koelvak van onze digitale buurtsuper.

Slagersoordeel: Een pittig merguez worstje. Het ziet er mooi uit, maar de inhoud blijft onduidelijk.

YouTube voorvertoningsafbeelding

Making Off:

YouTube voorvertoningsafbeelding

 

Reacties

Tags: , ,