Toen Nederland jaren en jaren geleden werd opgevrolijkt met de stuntelige AH-supermarktmanager (aka Harry Piekema) was het ontvangst niet mals. Als een taaie entrecote moest menig consument de sullige spotjes vaker herkauwen om de smaak te leren waarderen. Ook wij moesten eraan wennen en soms op de onderlip bijten… Sterke optredens wisselden vaak af met té flauwe exemplaren. Een overdosis lag op de loer en de fileersessie was in zicht. Jaren later hebben we Harry Piekema gelukkig alsnog in ons slagershart gesloten. Al maakt ‘ie zich niet altijd even populair, Harry: Noi Ti Amiamo.

Na een reeks wisselende spots, met Kerstlukt als meest recente dieptepunt, weet Albert Heijn ons eindelijk weer eens enthousiast te krijgen. In een Italiaanse amuse, die in niets doet denken aan waar deze commercial heen gaat, zien we een moedertype zenuwachtig dé bestelling klaarzetten. Terwijl zoonlief haar complimenteert is zij in de weer voor een “Nederlands Winkeltje”. Plots gaat de deur open en met een oer-Hollandse “Bondjornoo” stapt Harry binnen. Albert Hieeeen is in la casa en krijgt het voor elkaar om een heel dorp op stelten te zetten als hij ‘iets’ meer nodig heeft. Uit alle hoeken en gaten worden vrouwen opgetrommeld wiens naam eindigt op een A. Samen maken ze de lekkerste producten die horen bij de Italiaanse winter en na een hoop knuffels en truffels is het tijd om in te pakken. Met een wagen vol traiteurwaardige antipasti wordt er koers richting zijn supermarkt gezet.

De laatste verrassing voor menig (shopper)marketeer komt dan nog. Albert Heijn introduceert namelijk niet ‘zomaar’ Winterse of Italiaanse Weken, maar “De Winterse Keuken Di Mama” staat centraal. Die laatste twee woorden doen het dan ook wat ons betreft. In pizza-commercials zagen we het al vaker, maar voor een breed gesorteerde grootgrutter is het nieuw. Mama’s (viral)marketing met een landelijk sausje. Wij houden er wel van.

Typetjes zijn een bijzonder reclamefenomeen en ook wij hebben de hernieuwde opmars met wisselend succes gefileerd. Met supermarktmanager Harry Piekema is Nederland echter terecht al jaren een reclame-icoon rijker. Een man die zichzelf (en ons) blijft verbazen en zelfs Carlo Boszhard heeft verleid tot een geslaagde persiflage. We nemen, voor de gelegenheid, een AH-blauw petje ervoor af. Ga zo door Albert Heijn. Grande!

Slagersoordeel: Antipasta Di Mama met Italiaanse Traiteursaus

YouTube voorvertoningsafbeelding

Reacties

Tags: , ,