Een verrassende anti-rookcampagne van KWF Kankerbestrijding gericht op…niet rokende! Dat maakt nieuwsgierig.Het klinkt een beetje als maandverband targeten op mannen of kattenvoer promoten aan honden. Noem zoals je het noemen wilt, maar deze omgekeerde psychologie voelt goed.

Het is KWF Kankerbestrijding op een ludieke manier gelukt om een anti-rook campagne neer te zetten waarbij niet-rokers worden gemobiliseerd om samen het rookimago te verslechteren. Het campagne-idee klinkt logisch in de wetenschap dat steeds minder jongeren roken – of liever gezegd – roken niet meer cool vinden. Om dit vorm te geven wordt slim gebruik gemaakt van de slogan “Roken is zóóó…” waarbij de laatste twee woorden sowieso al veel gebezigd worden door jongeren.

De actiesite www.rokenkanechtnietmeer.nl redirect na de klik meteen naar de eigen Facebook-app waar met voorbeelden meteen duidelijk wordt gemaakt wat de bedoeling is: rokers aanspreken dat het opsteken van een saffi niet meer van deze tijd is. De voorbeelden die worden gegeven onder het kopje ‘geen inspiratie?’ zijn helaas niet echt van hoog niveau maar dit wordt gelukkig recht getrokken door de eerste gebruikers van de app.

suggesties

In de app voeg je eenvoudig je eigen tekst toe om vervolgens te kiezen hoe je, je eigen slogan ten toon wilt stellen. Enkele vermakelijke voorbeelden:

stringetje okselhaar witte sokken

Er zijn vier opties die naar ons idee een stuk beter uitgewerkt hadden kunnen worden.

Maak er een filmpje van
In de uitleg wordt helaas niet echt duidelijk wat de bedoeling is. Bij toeval ontdekten we dat je stem vervormd wordt door een net-niet-rokersstem. Daarnaast is het eindresultaat is wat saai.

filmpje

Maak er een Facebook omslag van
Ook de Facebook omslag voelt droog en past naar ons idee niet goed bij de doelgroep. De blauwe gradiënt met saaie typografie nodigt te weinig uit om door te plaatsen.

header

Maak er een T-shirt of hoodie van
Het idee klinkt leuk, maar deze optie hadden we beter gevonden als er net wat meer aandacht aan was besteed. Tip: laat de kleur van T-shirt of hoodie meeveranderen als je een andere kleur selecteert.

tshirt

Maak er een poster van
Bij deze laatste optie lukt het KWF wel om wat meer te prikkelen. Een connect met je facebook album en de weergave van een persoonlijke foto in een billboard zorgen er in ieder geval voor wat extra dynamiek in de app.

poster

Samenvattend zijn we groot voorstander van het campagne-idee en worden we enthousiast van de verschillende slogans. Toch verwijzen we deze Facebook-app naar onze buurtsuper omdat het idee beter uitgewerkt had kunnen worden en de vormgeving snel saai wordt.

Slagersoordeel: een rookworst waarvan vooral de buitenkant lekker smaakt

Reacties

Tags: , ,