Niet roken en niet drinken tot je 18e. Dat is de afspraak die ouders op dit moment massaal met hun kroost moeten maken. Geen gemakkelijk opgave zo lijkt ons als kinderloze slagers, maar wel hoognodig. Vanaf de jaarwisseling gaan namelijk nieuwe regels gelden in retail en horeca en dan zitten rokerige drinkgelagen er niet meer in voor de minderjarige medemens. Doel van het Ministerie van VWS is om nu al de vanzelfsprekendheid van roken en drinken onder je 18e weg te halen en daarvoor schakelde het een oude bekende. De uitkomst is niet niks, maar mist wel iets…

In een drietal spotjes zien we wat kneuterige ouders hun pubers uitzwaaien, wegbrengen en ophalen. Zo is er de opvallend uitdagend geklede dochter die met het woordje “nix” haar versufte vader kan overtuigen dat ze geen verboden fratsen uithaalt. Ook de zoon, die oogt alsof hij toch al aan een groene pretsigaret heeft gezeten, wijst zijn moeder in simpele bewoordingen op de eerder gemaakte afspraken. “Ja nix… Joe”, is voor moeders voldoende om het volste vertrouwen in deze testosteronbom te hebben. In de laatste spot zien we twee vaders hun kroost ophalen bij een hockeyfeest. Normaal gesproken dé plek om je vol te gooien met sigaretten, bier en elkaar, maar nu dus niet meer. Hopelijk. Want de beide heren lijken er nog wat sceptisch over… En dat is precies waarom we deze campagne nog even in onze supermarkt pareren.

De commercials zitten leuk in elkaar, maar missen de broodnodige overtuiging. De ouders lijken terecht nog zichtbare twijfels te hebben bij het doen en laten van hun jeugd en laatstgenoemden doen te weinig om dit weg te nemen. Er wordt door beide groepen enkel aan de nieuw geïntroduceerde taalinnovatie ‘nix’ gerefereerd, zonder dat we als kijker weten wat de hierachter schuilende afspraken verder behelzen. Door de ouders in de campagne nu kneuterig en stuntelig neer te zetten nodigt het als volwassen kijker ook niet uit om je hieraan te spiegelen. De campagne is hierdoor (nog) niet het handvat waar je je aan kan vasthouden bij het openen van dit beladen gesprek met je 16-jarige bier-en-breezergebruiker in spe. We laten de champagne nog even in de kast en wachten eerst af wat de rest van de campagne gaat worden.

Slagersoordeel: Een makke lamsfilet met spiegelei en puberpiepers. 

YouTube voorvertoningsafbeelding YouTube voorvertoningsafbeelding YouTube voorvertoningsafbeelding

Reacties

Tags: , , , ,