Komende maandag wordt traditiegetrouw weer de Loden Leeuw 2012 uitgereikt aan de minst geliefde commercial van het afgelopen jaar. Om het stemmen (tot zondag 23:59!) iets makkelijker te maken voor jullie hebben wij alle genomineerden afzonderlijk geslacht.Onderaan de lijst, en wat ons betreft dé winnaar van de Loden Leeuw 2012, vinden we nog een oude bekende terug. We zien jullie eigen Top-5 uiteraard graag terug in de reacties hieronder!

5 Sire – Tolerantie
Sire heeft de eer om als eerste afgetrapt te worden, maar dan wel als de minst irritante commercial. De Tolerantie-campagne was negatief verrassend en de knauw hierbij zit vooral in het conceptuele. Qua beeld zit de commercial nog fraai in elkaar en de boodschap op zichzelf verdient altijd extra aandacht. De keuze om tolerantie als een doosje weer te geven is echter iets té out-of-the-box en werkte vast beter bij de conceptpresentatie dan in het eindresultaat. Toch heeft Sire genoeg krediet opgebouwd de afgelopen jaren om niet keihard neergesabeld te worden. Laten we zelf tolerant zijn en dit een uitglijder noemen. Hopelijk eenmalig.
YouTube voorvertoningsafbeelding

4. Nederlandse Energie Maatschappij – Oekraïense vrouwen
Wederom een commercial die te diep doorgedacht is en onnavolgbare verbanden legt. We zien een zuchtende en kreunende vrouw Googlen op Oekraïense vrouwen. De nietsvermoedende BN’er op de bank krijgt vervolgens een vrij voorbarig non-verbaal verwijt. De vergezochte boodschap erachteraan is dat vrouwen moeten overstappen naar de Nederlandse Energie Maatschappij, want dan krijgen ze een (eveneens achterhaalde) Heineken Thuistap cadeau. Het zou dé reden voor mannen moeten zijn om niet naar Oost-Europa af te reizen, maar het EK ‘gezellig’ bij de jaloerse vrouw op de bank te volgen. Vergezocht, stigmatiserend en vrouwonvriendelijk. Nog extra irritant omdat het ons doet denken aan een deprimerend verlopen EK. Wij zeggen: niet doen!
YouTube voorvertoningsafbeelding

3. Specsavers – Achtbaan
Gillen. Het was dé reclametrend van dit jaar en in onze slagerij is menig merk is er voor op het hakblok beland. Ook Specsavers, dat doorgaans wel met leuke commercials komt, waagde zich eraan en verdient meteen een Top-3 notering. In een stilstaande achtbaan, die door het eerste shot uit de jaren 50 lijkt te komen, zien we diverse brildragers hysterisch gillend naar een Kruidvat-achtig billboard wijzen.  Ze krijgen de schrik van hun leven nadat ze erachter komen dat ze teveel hebben betaald voor het eigen montuurtje. De slogan “Was nou maar naar Specsavers gegaan” heeft ineens het eigen failliet bereikt. Zonde.
YouTube voorvertoningsafbeelding

2. Zalando – Virus
Zalando heeft naar wij weten nog nooit een fatsoenlijke commercial op de buis gebracht en lijkt al jarenlang de aandacht te willen trekken met gillen en schreeuwen. Een terechte Loden Leeuw nominatie is er dan ook voor deze variant. Een niesende dokter in vrouwenkleren en gillende keukenmeiden moeten ons dit keer overtuigen om naar de website van de confectieboer te gaan. Wees echter wel gewaarschuwd, want het kan schijnbaar verslavend werken. Misschien dus toch maar gewoon op zoek naar de volgende fashion-url? Een vage boodschap in een bizar lelijk jasje. Mooier kunnen we het ook niet aankleden.
YouTube voorvertoningsafbeelding

1. Simpel  – Vissen
Het liefst hadden we de complete Simpel-campagne teruggezien in deze Top-5, want al eerder hebben we ons druk lopen maken om de cavia’s en poezen van belboer Simpel. De vissen-commercial is echter minstens zo irritant en verdwijnt zonder medelijden in het abattoir. Een dubieuze boodschap, misselijkmakend camerawerk en dan ook nog eens irritante stemmetjes. Simpel verdient wat ons betreft een Loden Leeuw aan de enkels en mag een nat pak gaan halen. Het was overigens sowieso niet echt het jaar van de belboeren op onze site, maar Simpel spant de doornenkroon. Dit willen we simpelweg niet meer terugzien op TV!
YouTube voorvertoningsafbeelding

Ps… Al gestemd op de irritantste BN’er in onze Loden Leeuw poll op Facebook? Snel doen dan! http://www.facebook.com/reclameslagers

Slagersoordeel: Een erg zwaar op de maag liggende leeuwenfilet op een bedje van zuurkool.

Reacties

Tags: , , , , , ,