Reclames met vlees, doorgaans zijn we er dol op. In de afgelopen week verslikten we ons echter bijna in de nieuwe abri-campagne van Radio 538. Twee dames die aan ‘iets’ likten en een dixie-bezoeker die ‘iets’ in zijn handen heeft. Een suggestieve flater die wel heel veel weg heeft van eerder prijswinnend materiaal.

De bekritiseerde abri-campagne van 538 komt tot leven in een tweeluik en bestaat vooralsnog uit twee ongemakkelijke situaties. Op de eerste abri zien we we twee dames die samen likken aan een geblurd object, waarvan de bedoelde suggestie zich makkelijk laat raden. Op een verderop hangende abri wordt duidelijk dat de twee eigenlijk likken aan een hot-dog. Hadden zij ons daar even tuk…

In het volgende tweeluik zien we een jongeman die zittend op een festivaltoilet de hand aan zichzelf lijkt te slaan. Bij de ‘ongecensureerde’ versie komen we er achter dat hij eigenlijk geheel onschuldig een flesje water opendraait. Vaste festivalbezoekers weten dat de flesjes water drinkende dance-liefhebbers meestal ook synthetische gezelligheidszoekers zijn. Waarom je dat dan ook nog langs de beveiliging gaat slepen en in een dixie wil nuttigen is ons onduidelijk. Het lijkt in ieder geval niet iets waar je je als jongerenmerk mee moet willen associëren.

538 maakt zich dan ook opnieuw niet populair onder foei-roepend Nederland. Zo distantieerde het huidige reclamebureau zich al van de campagne en struikelt ook Twitter over de platte posters:

Screen Shot 2014-07-25 at 11.00.25

Ook in de slagerij zijn we niet gecharmeerd van de campagne. Creatief gezien niet omdat de print wel heel veel weg heeft van het prijswinnende werk van Memac Ogilvy & Mather Dubai voor Reporters Without Borders. Daarnaast is de term “Hard Gaan” al in het voorjaar geclaimd door, het op dezelfde doelgroep richtende, Walibi Holland.

Inhoudelijk zijn we geen fan omdat 538 zich te weinig bewust lijkt te zijn van haar voorbeeldrol richting jongeren. Festivals bezoeken is leuk, alleen hebben wij in al die jaren nog nooit een meisjes aan een hotdog zien likken. Überhaupt zijn we juist net zo blij dat steeds meer festivals de hotdog-kraam vervangen door biologische foodtrucks en groene smoothie-bars.

reclameslagers_538_reporters_without_borders

Slagersoordeel: Een doorzichtige festivalburger gemarineerd in lauwe 53jachtsaus

Reacties

Tags: , , ,